Het jaarverslag maatschappelijk verantwoord beleggen 2023 is gepubliceerd

StiPP wil graag bijdragen aan een duurzame samenleving. Dit doet StiPP door maatschappelijk verantwoord te beleggen (hierna: ‘MVB’). Nu heeft het fonds het MVB-jaarverslag 2023 gepubliceerd. In dit jaarverslag kijkt het fonds terug op 2023 en vooruit naar 2024.

De wereldwijde klimaatverandering is voor StiPP een belangrijk thema. In het MVB-beleid vormt dit thema daarom de rode draad. Andere duurzame thema’s in het beleid zijn goede gezondheid & welzijn én duurzame energie.

StiPP stelt ook het klimaatakkoord van Parijs centraal. Een aantal jaar geleden heeft StiPP zich een flinke vermindering van de CO2-uitstoot van de bedrijven waarin zij belegt, ten doel gesteld. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, moet de totale uitstoot van broeikasgassen van  bedrijven omlaag. Het fonds houdt de hoeveelheid CO2-uitstoot van de bedrijven waarin het belegt bij om te zien of dat lukt. Vanaf 2020 heeft StiPP flinke stappen gezet die hebben geresulteerd in een daling van CO2-uitstoot in de beleggingsportefeuille – van ongeveer 75% tot en met eind 2023.

En dat is niet alles. StiPP kijkt streng naar de bedrijven waarin ze wil beleggen. Hier gelden criteria zoals goed ondernemingsbestuur en arbeidsrechten. StiPP maakt ook gebruik van het stemrecht op aandeelhoudersvergaderingen en voert actief dialoog met ondernemingen.

Wilt u verder weten wat StiPP in 2023 heeft gedaan op het gebied van maatschappelijk verantwoord beleggen? Dit alles kunt u lezen in het MVB-jaarverslag.

Terug naar nieuwsoverzicht