Controle pensioenverleden huidige werknemers

Heeft u alle werknemers in de juiste regeling aangemeld? Dit kunt u zelf controleren. Volg hiervoor onderstaande stappen.

Stap 1: Stuur een werknemersbestand naar ons toe
  • Download het bestand ‘Controle pensioenverleden
  • Vul in het bestand de volgende velden:
    - Uw klantnummer (deze vindt u rechtsboven in de brieven die u als werkgever van StiPP ontvangt)
    - Burgerservicenummer (BSN) en bijbehorende geboortedatum van de werknemer.
  • Stuur dit ingevulde bestand naar controleren.pensioenverleden@stippensioen.nl 
Stap 2: U ontvangt een beveiligde e-mail van StiPP
U ontvangt van StiPP binnen 5 werkdagen via een beveiligde e-mail 2 bestanden:
  1. Een bestand met de pensioenverledens van de opgevraagde werknemers die op het moment van de uitvraag bij StiPP bekend zijn.

  2. Een specificatie. Hierop vindt u een overzicht van alle werknemers waarbij volgens ons één of meer van de volgende 3 situaties van toepassing kan zijn:
    1. Deelnemer onterecht niet opnieuw aangemeld in Plusregeling
    2. Deelnemer onterecht terug in referteperiode na deelname Basisregeling
    3. Deelnemer onterecht terug in referteperiode na deelname Plusregeling

In de specificatie ziet u welke situatie van toepassing is bij welke specifieke werknemer.

Stap 3: Beoordeel de overzichten
Graag leggen wij aan u uit wat ziet op het overzicht van het pensioenverleden. En hoe u deze kunt beoordelen. Daarvoor hebben wij een document gemaakt met een aantal voorbeelden

Pas de juiste regels voor terugkeren in de sector toe: 

Uw werknemer bouwde hiervoor pensioen op in de Basisregeling
OF

Uw werknemer bouwde hiervoor pensioen op in de Plusregeling

Er zijn 2 zaken waar u rekening mee moet houden bij het beoordelen:

  • Bij de pensioenverledens ziet u alleen de periodes waarin uw werknemer pensioen heeft opgebouwd bij StiPP. StiPP heeft geen informatie over de gewerkte weken. Ook beschikt StiPP niet over informatie over de gewerkte weken bij vrijgestelde werkgevers. Deze periodes kunnen wel meetellen voor de pensioenopbouw bij StiPP. Vraag dus altijd goed na bij uw werknemer of hij nog ergens anders in de sector heeft gewerkt.
  • De specificatie bevat alleen een controle op de 3 situaties zoals in stap 2 genoemd. Er kunnen ook andere situaties van toepassing zijn op grond waarvan de werknemer in een bepaalde regeling moet worden aangemeld. Die vindt u niet in deze specificatie. Meer informatie en belangrijke aandachtspunten vindt u op de specificatie.

Meer informatie over hoe wij in 2024 hierop controleren vindt u in dit nieuwsbericht.

Stap 4 Corrigeer eventueel foute aanmeldingen
Zijn er werknemers niet in de juiste regeling aangemeld? Zorg dan dat u ze alsnog in de juiste regeling aanmeld. Dat doet u door een correctie door te geven. In de handleiding PDO-correctie leest u meer informatie hierover.